آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) فیروزکوه

آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) فیروزکوه

آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) فیروزکوه
آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) فیروزکوه

آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) فیروزکوه

آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) فیروزکوه

اهمیت علمی روزه

 

مریم رمضانی 

رمضان الکریم ramadan alkarim


 

اهمیت علمی روزه

 

 

رتباط بین دین با علم ، ارتباطی ناگسستنی است . چرا که خداوند متعال پدید آورنده آن می باشد و با آفرینش کون و مکان ، ظهور و بروز علم در کنار دین نیز ضروری می نماید . بنابراین هم دین و هم علم ، دو حقیقتی هستند که به ثبوت آفرینش منجر می شوند . خداشناسی دینی که از زبان اولیای الهی تبیین شده با خداشناسی طبیعی و کیهانی که از زبان دانشمندان بیان شده است هر دو دارای مقبولیت و رواج می باشد .

در اینجا به تقارن دیدگاههای دینی و علمی درخصوص علت و فلسفه وجود و وجوب روزه می پردازیم . روزه و روزه داری نه تنها به خاطر تأمین سلامت و صحت بدن آدمی حائز اهمیت می باشد ، بلکه موجب تأمین سلامتی روح و جان نیز هست . چرا که انسان موجودی است سه بعدی ، دارای بعد روح ،‌جسم و ذهن و هر سه بعد با یکدیگر موجب معنی یافتن وی می شود . به عیارت دیگر چنانچه عقل و لزوم سلامتی جسمی آدمی حکم کند ، همان نیز به لزوم سلامتی روح حکم می نماید و انسانی که به دنبال سلامتی روح خویش در کنار جسمش نباشد نمی توان از او به عنوان انسانی سالم و تکامل یافته یاد نمود. بنابراین در مورد روزه که یکی از واجبات دینی است ، می توان گفت : «که روزه داری عبارت است از اجرای یک برنامه مذهبی بهداشتی کامل جسمی و روحی »

در این مقاله هدف ، اهمیت روزه از نظر بهداشت روحی و جسمی است . پروفسور «الکسی سوفورین» می گوید : « جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می کند و آنها را مصرف می کند و مواد کثیف و عفونی که ر جسم هست و ریشه و خمیره بیماری است ، از بین می رود و بدین طریق روزه سبب بهبودی همه بیماری ها است . از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاکیزه می کند .»

بنابراین روزه داری باعث هضم چربی های ذخیره در بدن ، دفع سموم فلزی و غیر فلزی وارده از محیط اطراف، ایجاد اعتدال بیولوژیکی و شیمیایی بدن و ... می گردد. به قول یکی از دانشمندان روم باستان : «اولین بیماری، مربوط به پرخوری بود و نخستین درمان نیز روزه گیری است .»پوستر ماه رمضان poster mah ramazan

دکتر «اتوبوخنگر» در سخنرانی خویش به سال 1965 در یک کنگره پزشکی که در بغداد و به میزبانی انجمن پزشکی عراق برگزار گردیده ، به بیان اهمیت روزه پرداخته است. وی در این سخنرانی نتیجه مثبت چهل و پنج سال روزه درمانی مریضان خود که بالغ بر پنجاه هزار نفر بوده اند را ارائه نموده است و آنچه که در این سخنرانی قابل توجه است ، اینکه معمولاً روزه درمانی وی چهارهفته طول می کشیده است . یعنی تطابق و تساوی زمانی آن با یک ماه روزه داری . آنچه مهم و قابل توجه است این همان زمانی است که در قرآن برای روزه داری از آن یاد شده است . یعنی یک ماه تمام روزه داری برای تکامل روح و صحت جسم. بر اساس فرمایش حضرت رسول اکرم (ص) که « المعده البیت الداء و الحمیه هی الدواء» یعنی : «معده آدمی کانون بیماری ها است و پرهیز و امساک نیز داروی و بهترین روش درمان بیماری ها است .»

وی می گوید : «بهترین درمان بیولوژیکی این است که به وسیله دفع مواد مضر و تجویز علاج طبیعی ، نیروهای درمان کننده یک ارگانیسم یا یک موجود زنده را طوری آزاد کنیم که وقتی بسیج شدند ، بیماری های مزمن و حاد را شکست بدهند . ما در روش درمان سعی می کنیم سلامت پایدار و کامل را در همان زمانیکه طبیعت برای این گونه نوسازی لازم دارد بازگردانیم . درمان بیولوژیکی و مخصوصاً روزه ، به بهترین وجه این خواسته را برآورده می سازد.»

البته وقتی یک انسان موحد روزه می گیرد ، منظور و مقصود او جز طاعت امر الهی نیست که از آن می توان به ایمان وفاداری و ایمان فرمانبرداری یاد کرد . یعنی صداقت و ثبات قدم در انجام واجبات الهی . همچنین شاید این وهم در برخی حاصل شود که چرا روزه داری ؟

ما می توانیم با استفاده از دارو و مراجعه به پزشک به درمان خود بپردازیم . آنچه که در اینجا قابل تأمل است اینکه تندرستی آدمی به دو قسم می باشد : طبیعی و مصنوعی .

تندرستی طبیعی را که از مقاومت بافتها در برابر بیماریهای عفونی و دژنرانیو و تعادل دستگاه عصبی ناشی می شود گرامی می‌داریم ، نه سلامتی مصنوعی را که بر رژیم غذایی ، تزریق واکسنها ، سرم ها ، محصولات غدد ، داخلی ، ویتامینها ، آزمایشهای مکرر پرداخته شود که به این پرستاری ها نیازمند نباشد . علم طب ، به بزرگترین پیروزی خود ، روزی نائل خواهد شد که بتواند آثار بیماری و خستگی و ترس را از میان بردارد ، تا آدمیان از آزادی و مسرتی که محصول تکامل اعمال بدنی و روانی است ، برخوردار شوند.

اما خداوند متعال با امر به بندگان خود ، به روزه داری ، مسرت روحی و فیزیکی را به آنها اعطا نموده است . این امر هیچ گونه دخالت غیر طبیعی و مصنوعی در کارکرد صحیح و مرتب بافتها و اندامهای بدن آدمی ندارد . بلکه روزه داری همان کمال مطلوب رسیدن به اعمال مرتب و صحیح تمام اجزا و اندام آدمی و نیز کمال روحانی او است .

«هنری دیل» در یکی از سخنرانی های خود از پیروزی های چهل ساله اخیر علم درمان شناسی سخن گفته و به کشف سرم های پادزهری و واکسنها و هورمون ها و انسولین و آدرالین و تیروکسین و غیره و ترکیبات آلی آرسنیک و ویتامینها و مواد تازه دیگری که با سنتز حاصل شده و برای تسکین درد یا تحریک اعمال ناکافی بدن سودمندند ، همچنین به بناهای عظیم آزمایشگاه های صنعتی و کارخانجات دارویی اشاره کرده است.

مرحوم «پروفسور الکسیس کارل» در بیان این پیشرفتها می گوید : « بدیهی است که این همه پیشرفتهای شیمی فیزیولوژی اهمیت زیادی دارند و برای ما رفته رفته اعمال پوشیده بدن را روشن می سازند و طب را بر پایه محکم و صحیحی می گذارند ، ولی آیا می توان از هم اکنون آنها را چون پیروزی بزرگ آدمی در تأمین سلامتی تلقی کرد؟ بعید به نظر می رسد.»

آنچه مهم است اینکه ، سلامت مصنوعی موجبات ارضای روحی و روانی انسانی امروزی نیست و اغلب آزمایشهای مکرر طبی بعضاً باعث خستگی روان انسان ها گردیده است . اکثر داروها و درمان ها گران تمام می شود و نتایج زیادی هم به بار نمی‌آورد. جامعه صنعتی امروز علاوه بر ازدیاد امراض فیزیکی و روحی آدمی ، موجبات سلب نشاط ، آرامش و قدرت جسمی و روحی او را فراهم نموده است : و این همه معضلات و مشکلات جز با روی آوردن به انجام امور دینی در کنار علم میسر نمی گردد.

نکته دیگر اینکه بین روزه داری با خودداری از تغذیه ، تفاوت است . روزه داری در معنای علمی آن رعایت کلیه اصول اساسی مربوط به تغذیه صحیح در زمانی خاص و پرهیز و دوری از خوردن و آشامیدن در یک فاصله زمانی خاص دیگر می باشد که هیچ تأثیری بر کم شدن فهم و قوای شعوری انسان ندارد ولی خودداری از تغذیه یا به عبارتی گرسنگی در انسان ، موجب پائین آوردن راندمان ذهنی و عقلی او می شود . چون گرسنگی و خودداری از تغذیه در ساعات شبانه روز به صورت نامنظم و غیر‌اصولی ممکن است انجام پذیرد.پوستر های ماه رمضان green wallpaper of ramadan

یکی از مشکلات حاصله بیولوژیکی در وجود انسان ، ظهور و حرکت فزاینده سموم متابولیکی است که به مرور موجب مسموم شدن بافتها و اندام آدمی می گردد. سموم متابولیک که نقش تعیین کننده ای در شیوع بیماری دارند ، اکثراً از متابولیسم پروتئین پدید می آیند . اما متابولیسم کربوهیدراتها چون اسید لاکتیک ، نیز این سموم را تولید می کنند . این مواد باید به روش طبیعی دفع شوند ، که یکی از عمده ترین روشهای طبیعی دفع این مواد زاید ، روزه داری می باشد .

به عبارت دیگر تفاوت بین گرسنگی و با روزه داری عبارت است از : گرسنگی نوع اجبار و اعتراض داخلی به وجود می آورد که موجب اختلال در سلسله اعصاب مرکزی و وجود اختلال در عروق (جریان خونی و رگ ها ) و دیگر اندام و بافتهای شخص گرسنه می شود ولی روزه دار چون با اختیار خود و اطاعت از اوامر الهی اقدام به امساک و پرهیز از خوردن و آشامیدن می نماید، بنابراین علم و آگاهی (وضع فکری) او به این امر موجب هدایت کارکردی (اعمال متابولیک) تمام بدن وی می گردد.

پژوهش های وسیع یک کلینیک روزه گیری نشان می دهد که بیماری «پارادنتوز» به هنگام گرسنگی بسیار ، وخیم می شود ولی در موقع روزه خوب می شود . همچنین آسیب «میوکارد» را می توان در اثر افزایش جریان خون و منبع اکسیژن ماهیچه قلب تسکین داد . این موضوع را می توان با گرفتن نوار قلب به نحو آشکار نشان داد .

تفاوت دیگری که دکتر «اتوبوخنگر» بین گرسنگی با روزه داری بیان می کند : در پایان (زمان) روزه درمانی (روزه داری) افزایش تنوس (خاصیت انقباض عضلات) میو کارد ، در عکسبرداری از قلب مشهود است. هنگام ضعف ناشی از گرسنگی، ورم «اودما» ایجاد و تشدید می شود و موجب پدید آمدن ورم و رسوبات «لیپوفیل دیستروفی» و تراکم چربی در بافت ها می شود . هنگام روزه گرفتن رسوبات چربی و ورم «ادوما» کاهش می یابد، یا به کلی از بین می رود و گرفتن رژیم مناسب در پایان(زمان) روزه ، اثر درمانی روزه را افزایش می دهد .

اما با توجه به تبیین تفاوت بین گرسنگی یا روزه داری ، آنچه که در ادامه قابل بیان است ، فواید و مزایای عمده روزه داری می‌باشد .

تولیدات فاسد شونده بدن در سه یا چهار روز اول روزه داری، ممکن است بحران تازه ای با ایجاد تپش قلب ، ضعف و سرگیجه های موقت در وضع مزاجی روزه دار پدید آورد. ولی این حالات قابل تحمل است و جای نگرانی نیست . گاهی ممکن است جوش هایی در سطح بدن ظاهر شود، زبان بار پیدا کند ، دهان و پوست بدن بوی بد بدهد . بعضی اوقات (دربرخی افراد ممکن است) تب خفیف و ادرار غلیظ عارض شود ، مثل این است که عمل دفع مواد زاید بدن تشدید گردیده است. در این هنگام میزان شیره «ایندیکان» و چربی«گزانتول» در خون بسیار بالا می رود و دفع این مواد (هنگام روزه) از طریق ادرار به ده برابر می رسد.

به بیانی دیگر در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعفی احساس می شود ولی در عین حال کیفیت پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند به فعالیت می افتند. قند کبد به خون می ریزد و چربی هایی که زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد و ... سلول های کبدی آزاد می شوند و به مصرف تغذیه بافتها می رسند .

بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری تعادل محیط داخلی و قلب ، قربانی می کنند و به این ترتیب روزه تمام بافتهای بدنی را می شوید و آنها را عوض می کند . دکتر «ژان فروموزان» ، روش معالجه روزه ای را به شستشوی احشاء تعبیر می کند که روزه دار در آغاز روزه ، دارای زبانی باردار است ، عرق بدنی زیاد دارد ، دهان بو می گیرد ‌،گاه آب از بینی راه می‌افتد و این ها علامت شروع شستشوی کامل بدن است . پس از 3 تا 4 روز بو برطرف می شود ، اسید اوریک ادرار کاسته شده و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده می کند در این حال اعضاء هم استراحتی دارند .

از دیگر فواید روزه داری (همانگونه که در قبل آمد) هضم چربی های ذخیره بدن ، دفع سموم فلزی وارد شده به بدن از محیط اطراف ، برقراری اعتدال بیولوژیکی و شیمیایی در بدن و ... می باشد ، که اختصاراً به بیان هر یک از آنها می پردازند .

همانگونه که می دانید مواد غذایی که در طی شبانه روز وارد بدن می گردد، دو وظیفه اصلی در بدن دارد : یکی تأمین احتیاجات بیولوژیکی و شیمیایی بدن است که بر اثر فعالیت های روزانه در بدن به مصرف رسیده و دیگری تأمین دمای غریزی بدن و ایجاد نیروی محرک لازم برای فعالیتهای درونی و بیرونی آن است .

پس، هر فردی به دو منظور فوق نیاز به مصرف مقداری معین پروتئین ، چربی ، مواد قندی ، ویتامین ها ، کربوهیدراتها و آب دارد ولی در عمل آدمی نمی تواند مطابق نیازهای بدن خویش مواد غذایی مورد نیاز روزانه را استفاده نماید. چرا که برخی از فعالیتهای روزانه وی از قبل غیر قابل پیش بینی می باشد . بنابراین امکان زیاده یا نقصان وجود مواد آلی و معدنی در بدن می‌باشد که هر کدام موجب ایجاد خلل در بافتها می شود .

ولی آنچه بعضاً در مصرف مواد غذایی روزانه در اکثر قریب به اتفاق افراد اتفاق می افتد ، ورود مواد غذایی مازاد بر احتیاج در بدن است که به صورت قند و چربی در بافت های مختلف بدن جمع و ذخیره می شود .

قند در بدن یا به صورت قند فعال (گلوکز) است که آماده احتراق و ایجاد نیرو است و یا اینکه به شکل غیر فعال و ذخیره ای (گلیکوژن) می باشد که به صورت مولکولهای درشت تری در بدن ذخیره شده و در صورت لزوم تبدیل به گلوکز می شود . تنها عضوی از اعضای بدن که بیشتر از سایر اعضا اقدام به ذخیره سازی مواد زاید می نماید ، کبد است . در مواقعی که بدن نیاز به گلوکز داشته باشد قند ذخیره در کبد به گلوکز تبدیل شده و وارد خون می شود تا پس از سوختن ، انرژی لازم را در بدن ایجاد نماید . البته باید توجه داشت که قند مازاد بر نیاز بدن ، پس از تغییرات چندی در بافتها تبدیل به چربی شده و ذخیره می شود ، از طرفی به علت اینکه قند ذخیره شده در بدن کودکان و افراد مسن کمتر از افراد جوان و بالغ می باشد و باعث بروز زودرس گرسنگی و پائین آمدن مقاومت بدن آنها می شود بدین خاطر در دین مبین اسلام روزه بر این قشر واجب نیست .

مریضان و مسافران و اطفال و پیران فرتوت و زنان باردار از روزه معافند .

دکتر بوخنگر می گوید : « متأسفانه افرادی هستند که تصلب شرائین در آنها به صورت زودرس شروع می شود. چنین افرادی قدرت واکنش در برابر انگیزه روزه درمانی ندارند ، اما خوشبختانه عده زیادی از افراد مسن هستند که قدرت واکنش آنها خوب است . مسلماً نمی توانیم بگوئیم که همیشه سن واقعی با سن بیولوژیکی بدن برابر است.»

اما چربی ها که مصرف آنها هم باعث ایجاد انرژی در بدن شده و هم باعث به وجود آوردن برخی اسیدهای چرب در بافتهای بدن می شود . ولی مصرف چربی مازاد بر نیاز بافتها در هر روز به تدریج موجب تراکم و سفت تر شدن آنها در اعضای بدن می‌گردد که علاوه بر بروز بیماری چاقی ، موجب بروز بیماریهای عروقی از قبیل تصلب شرائین و انسداد عروق خونی که در نهایت چه بسا منجر به سکته های مغزی و قلبی شود ، می گردد. بنابراین یکی از برکات ماه مبارک رمضان و روزه داری در این ماه (علاوه بر آثار تربیتی و معنوی آن) باعث می شود که چربی های اضافه بدن شخص روزه دار مصرف بشود و بعد اگر مجدداً چربی هایی جای آنها را در ماه های بعد بگیرد تازه و غیر متراکم باشد.

تجمع چربی در اعضای مختلف مانع کار و فعالیت طبیعی و آزاد عضو شده و بیشتر از حالت عادی عضو را به زحمت می اندازد ، مانند تجمع چربی در اطراف قلب که کارش را سنگین کرده و آن را تحت فشار قرار می دهد . ذرات چربی دور اعضا علاوه بر سایر عوارض مانند بیماری های قلبی و غیره ، چون قادرند بعضی از سموم آلی (مانند d.d.t)را در خود جذب نمایند ، بنابراین نقش اساسی را در بعضی از مسمومیتهای حرفه ای (مسمومیتهای ناشی از شغل و پیشه) بازی می نماید.

یکی دیگر از فواید روزه داری ، دفع سموم وارده به بدن می باشد . از آنجائیکه انسان در طی دوران حیات خود به صورت مستقیم در تماس با مواد سمی و مضر خارجی می باشد که این سموم غالباً موجب مسمومیتهای خفیف و به تدریج مزمن می‌شود .

با توجه به این که ذرات بی شمار و بی نهایت ریزی از عناصر و مواد شیمیایی دائماً در فضا معلق بوده و هوا را آلوده می نماید و این همان هوایی است که در هر دقیقه هر کسی چندین لیتر از آن را فرو برده و از طریق ریه ها وارد خون می کند ، آدمی در هر دقیقه 16 نفس می کشد ، هر تنفس یک دم و یک بازدم معمولی دارد که شمارش ، نوع و مقدار هوایی که وارد و خارج می‌گردد ، معین بوده و خودکار و اتوماتیک انجام می گیرد ولی تنفس عمیق سبب می شود نزدیک به دو لیتر هوا که 1.5 لیتر بیشتر از هوای دم عادی است و به نام هوای تکمیلی وارد ریتین گردد و در بازدم شدید و عمیق باز 3.5 لیتر هوا که مجموعه ای از بازدم عادی و هوای اندوخته است، به نام ظرفیت حیاتی از دهان خارج می شود و چون در بازدم بسیار عمیق هم ششها نمی تواند کاملاً روی هم جمع کند ، لذا حدود یک لیتر هوا به نام هوای همیشگی در ریه ها باقی می ماند . از این رو هر گز نمی توان اهمیت تغییرات هوا و مخصوصاً آلودگی آن را با مواد مضر و نامأنوس نادیده گرفت به خصوص اگر از آخرین نظریات متخصصین و دانشمندان رشته های مختلف طبی و بهداشتی دایر بر ازدیاد امراض مختلف ناشی از آلودگی هوا درمیان شهر نشینان و ساکنین مناطق صنعتی با خبر باشیم .  

از طرفی باید توجه داشت که اجسام در شیمی ممکن است دارای یکی از سه خاصیت شیمیایی مختلف زیر باشند : یا دارای خاصیت اسیدی هستند (مثل جوهر نمک موجود در سرکه ، جوهر گوگرد و تمام مشتقات شبه فلزی که پس از مجاورت با آب اثر اسیدی از خود نشان می دهد .) و یا دارای خاصیت قلیایی می باشند (مانند : آهک زنده یا مرده ، سنگ قلیا و آمونیاک) و یا اجسامی خنثی به شمار می روند (مانند نمک طعام) که بنا به اقتضای محیطی و مکانی ممکن است انسانها در طی شبانه روز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد و اجسام مختلف در تماس باشند که باعث ورود سموم فلزی به بدن می باشد.

این سموم یا به صورت املاح فلزی محلول در مایعات (به ویژه آب) و یا به صورت ذرات معلق (گازهای سمی) می باشد که در تماس آدمی (مستقیم و غیر مستقیم) با آن در نهایت وارد خون می شود که مقداری از این سموم دفع شده و مقداری دیگر جذب خون می شود و به مرور موجب بروز بیماریهای خونی و ... می گردد. اینکه اسلام تأکید می کند که در هنگام روزه داری تنفس و فروبردن دود و بخار غلیظ یکی از مبطلات روزه است بدین خاطر است که اثرات سوء سمی ذرات معلق در هوا زیاد می باشد . بنابراین روش درمانی ، منحصر به فرد در این زمینه ها ،‌عبارت است از : ایجاد تغییرات اساسی در وضع بیولوژیکی و حالت فیزیکی و شیمیایی محیط خون و نسوج (بافتها) و سلولها ، که آن نیز در حال سلامتی منحصر به حال روزه داری است . تغییراتی که در حال روزه داری از لحاظ بیولوژیکی و حالت فیزیکی و شیمیایی در خون و در نتیجه در سلولها و بافتها حاصل می شود ، شرایط فیزیکی و شیمیایی خون را تغییر داده ، بالاخره منجر به حل سموم فلزی رسوب شده در اعضاء و دفع آنها از راه کلیه ها می گردد، که وقتی این تغییرات به مدت طولانی و با دو تناوب مشخص (در حال ناشتایی و افطار کردن) انجام پذیرد ، مؤثر خواهد بود.

وبالاخره اینکه روزه همچون سایر اعمال عبادی است که از سوی خداوند متعال بر بندگان خویش واجب شده و نیز مقدمه جهاد اکبر است که در میان تمام ادیان و به طور کامل تر و جامع تر در بین مسلمین رایج می باشد ، بکوشیم تا در این ماه شریف نهایت بهره و استفاده را از الطاف و عنایات حضرت حق تعالی ببریم و با طلب از درگاه ایزد منان رستگاری خویش و تمام بشریت را آرزو نمائیم که :

 ] وَ اِن تَصوُموا  خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُون [ « اگر روزه بگیرید به نفع شما است ، چنانچه آن را درک کنید» (سوره بقره ،‌آیه 184)

و در خاتمه کلام به این بیان شیوای فیلسوف معروف آلمانی ، «اکهارت» بسنده می شود که :

«اگر بپرسند چرا دعامی کنیم ؟ چرا روزه می گیریم ؟ چرا احسان می کنیم ؟ در پاسخ می گوئیم : زیرا خداوند در باطن ما تجلی می کند و روان ما در اسیه پروردگار تولدی تازه می یابد .»

و نیز « ثواب روزه و حج قبول آن کس برد                که خاک میکده عشق را زیارت کرد »

 

 

منابع:

ماهنامه فرهنگی ، قرآنی تسنیم

کتاب نقش روزه در درمان بیماری ها

کتاب اهمیت روزه از نظر علم روز   

 

 

طنز !!!!!!!!!

ترول خنده دار و باحال مهر ماه ۹۲

  

 

اگر گناه وزن داشت
هیچکس را توان آن نبود که قدمی بردارد...
و شاید :
من کمر شکسته ترین بودم
.
.
ماه مبارک نزدیکه اماده باشین که باید اماده شیم. 

 کاریکاتور ماه رمضان گروه گل یاس yasgroup ir 12 کاریکاتورهای ماه رمضان و روزه داری   سری دومکاریکاتور ماه رمضان گروه گل یاس yasgroup ir 14 کاریکاتورهای ماه رمضان و روزه داری   سری دوم

 

 

سحرگاهان به قصد روزه داری// شدم بیدار از خواب و خماری

برایم سفره ای الوان گشودند// به آن هر لحظه چیزی را فزودند

برنج و مرغ و سوپ وآش رشته// سُس و استیک با نان برشته

خلاصه لقمه ای از هرچه دیدم// کمی از این کمی از آن چشیدم

پس از آن ماست را کردم سرازیر// درون معده ام با اندکی سیر

وختم حمله ام با یک دو آروغ// بشد اعلام بعداز خوردن دوغ

سپس یک چای دبش قند پهلو// به من دادند با یک دانه لیمو

خلاصه روزه را آغاز کردم// برای اهل خانه ناز کردم

برای اینکه یابم صبر و طاقت// نمود م صبح تا شب استراحت

دوپرس ِ کلّه پاچه با دو کوکا// کمی یخدر بهشت یک خورده حلوا

به افطاری برایم شد فراهم// زدم تو رگ کمی از زولبیا هم

وسی روزی به این منوال طی شد// نفهمیدم که کی آمد و کی شد

به زحمت صبح خود را شام کردم// به خود سازی ولی اقدام کردم

به شعبان من به وزن شصت بودم// به ماه روزه ده کیلو فزودم

اگرچه رد شدم در این عبادت// به خود سازی ولیکن کردم عادت

خدایا ای خدای مهر و ناهید// بده توش و توانی را به« جاوید»

که گیرد سالیان سال روزه// اگرچه او شود از دم رفوزه

برنامه صلح آمیزی در کار نیست.....

آپلود عکس

چ زیرکانه...!!!

در مقابل توطئه های کاخ سفید کاخ سیاه خود را بنا کردی

نگفته بودی اهل سیاستی.....!!

در هیچ اساسنامه ای حق تماشای تو به رسمیت شناخته نشده خیالت تخت.......

تحریم کن!!!!

چادر بکش به تمام چشم های نامحرم!!

برنامه صلح آمیزی در کار نیست.....

برگ سبزی تقدیم به بارگاه ملکوتی حضرت اسماعیل (ع)

بنام خدا 


*****
حضرتِ پاک و شـریف ،ای گُلِ ما ،اسماعیـــــل(ع)

آبروی قلــــم و دســــــتِ شفــــا ، اسمــاعیل(ع)

صخــــــره در بندِ تو ،کوه خدمتِ تو ،اسمــاعیل(ع)

تکیه کرد هــرکه به تو ، خاست زِنـو ،اسماعیل(ع)

مـــــردو زن جمـــلگی هستنــد کمـــربسته ی تو

عـــاشقــــاننـــــد پنـــاهنـــــده وَ وابستــــه ی تو

هــــرخـــرابی که به تو رو بِکُنــــــــد آباد اســـــت

هـــــــرکسی رو به تـو آورد دگــــــــــر آزاد اســت

قـــــرن هــــا آمــــدو برجـــــــا تو و خاک قـــدمـت

ریـزه خــــوارانِ تــو دیـدند عَــــــطا و کَــــــــرمـــت

خـــادمیــــن تـو ز ادوار کهـــــــــن تــا امــــــــــروز

همگـــی معتقـــــدِ معجـــــزه هــــایِ تو هنــــــوز

زائراننــــد همـــــه کَفتـَــــرِ جَلــــــدِ حــــــــرمـــت

باز درهـــــایِ بهشــت اســـت به مُهـــــرو قلمـت

بــا بـــرادر و پــــدر کـــــــــرده تحمّـــــــــــل دوران

پــدری پـاک تـر از گُل ،همـــه عمـــــــــرش زندان

هـــــرکه بــــر آلِ پیمبـــــر ستــــم و ظلــم نمـــود

رفت در قعــــــــرِ جهنّـــــم و در آن ظلــــم غنــــود

بــــس گلِ نازو لطیفـــی که در این بستـان است

تا به خاکِ قدمـــــت کرد طـــواف از خـــود رســت

گـــــرچه از مـــرقــدتان تا به خــــراسان دور است

لــذّت بوی بـرادر و شمـــــــــا مقــــــدور اســــت

هـــرکه قصـــدش عتبــات است و حــــریمِ محبوب

حَــــرَمِ توســت ســـرآغازو سـرانجام ،چــه خــوب

زائــرانــــــی کـــــه بــه پـــابــوسِ بــرادر رفتنــــــد

بوده چـاووشی اشان از حــــرمــت ، سرمستنـــد

نورِ درگــــاهِ شمــــــا در دل و جــــانِ آنهـــاســــت

هــــریکی پرچمی از کـــاخ و بزرگیّ شمــــاســت

هســــــت از گنبــــــدتان بارقــــه ی شعـــــر وزان

گـل و گلـــدستـــــه ی ایوانِ شمــــــا مهـــــروزان

هـــرچه یاءس اســـت به یک دیدنتــان برباد است

از گلِ مهــــــرِ شمـــــا خــــاطــره هـــا دریاد است

گفتــــــه شــــد از پـــدران با پســـــران تا امـــــروز

هـــــرکسی بســـت دخیـــلی به شما از سر سوز

دسـت خالی کـه نه، با دســــتِ پـراز یاری رفــــت

مشکلـــش حــل شـــدو با بارِ سبکبـــاری رفـــــت

صبحگاهـان که به رودِ تو طـــراوت جــــــــاریســـت

چاره ی درد فقـــط یک نگــــه از تو ، کــافیســـــت

بـرکــــــتِ داده ی از ســــویِ خــــدا بر شهــــــری

تو همـــــان کــــوهِ بلنــــدی که زِ پستی قـهـــــری

هــــــرکــه دستــــش بــه تـو و دامـــــن تـو آویـــزد

هـــــرچـــه خیــراست زِ دســــــت تو به پایش ریزد

آمــدی، شــــد دگـــر از عـــرش به مـــا آمــدو شـد

از همیـــــن رو همـــه ی شــــرّو بلا از مــــا شــــد

هـــــرکــه آویـخـت به کُنــــــجِ درو دیــوارِ شمــــــــا

دیــد از بخشــشِ دستــــانِ شمـــــا ،معجــزه هـــا

طـوطیـــا خـــاکِ رهِ توســـت که بر دیده کشیـــــم

انتـــظارِ فـــــرج از حضــــــــرتِ نــادیــده کشیــــــم

از شمیــــمِ خـــوشِ پیمــــانه ی مهــــدی مستیـم

منتظــــــــــر بر نگهـــــــی از طـــرفِ او هستیــــــم.

احمدیزدانی
(کوتوال)

برگ سبزی تقدیم به بارگاه ملکوتی حضرت اسماعیل (ع)

 
 
: احمدیزدانی
 
بنام خدا
برگ سبزی تقدیم به بارگاه ملکوتی حضرت اسماعیل (ع)

*****
حضرتِ پاک و شـریف ،ای گُلِ ما ،اسماعیـــــل(ع)

آبروی قلــــم و دســــــتِ شفــــا ، اسمــاعیل(ع)

صخــــــره در بندِ تو ،کوه خدمتِ تو ،اسمــاعیل(ع)

تکیه کرد هــرکه به تو ، خاست زِنـو ،اسماعیل(ع)

مـــــردو زن جمـــلگی هستنــد کمـــربسته ی تو

عـــاشقــــاننـــــد پنـــاهنـــــده وَ وابستــــه ی تو

هــــرخـــرابی که به تو رو بِکُنــــــــد آباد اســـــت

هـــــــرکسی رو به تـو آورد دگــــــــــر آزاد اســت

قـــــرن هــــا آمــــدو برجـــــــا تو و خاک قـــدمـت

ریـزه خــــوارانِ تــو دیـدند عَــــــطا و کَــــــــرمـــت

خـــادمیــــن تـو ز ادوار کهـــــــــن تــا امــــــــــروز

همگـــی معتقـــــدِ معجـــــزه هــــایِ تو هنــــــوز

زائراننــــد همـــــه کَفتـَــــرِ جَلــــــدِ حــــــــرمـــت

باز درهـــــایِ بهشــت اســـت به مُهـــــرو قلمـت

بــا بـــرادر و پــــدر کـــــــــرده تحمّـــــــــــل دوران

پــدری پـاک تـر از گُل ،همـــه عمـــــــــرش زندان

هـــــرکه بــــر آلِ پیمبـــــر ستــــم و ظلــم نمـــود

رفت در قعــــــــرِ جهنّـــــم و در آن ظلــــم غنــــود

بــــس گلِ نازو لطیفـــی که در این بستـان است

تا به خاکِ قدمـــــت کرد طـــواف از خـــود رســت

گـــــرچه از مـــرقــدتان تا به خــــراسان دور است

لــذّت بوی بـرادر و شمـــــــــا مقــــــدور اســــت

هـــرکه قصـــدش عتبــات است و حــــریمِ محبوب

حَــــرَمِ توســت ســـرآغازو سـرانجام ،چــه خــوب

زائــرانــــــی کـــــه بــه پـــابــوسِ بــرادر رفتنــــــد

بوده چـاووشی اشان از حــــرمــت ، سرمستنـــد

نورِ درگــــاهِ شمــــــا در دل و جــــانِ آنهـــاســــت

هــــریکی پرچمی از کـــاخ و بزرگیّ شمــــاســت

هســــــت از گنبــــــدتان بارقــــه ی شعـــــر وزان

گـل و گلـــدستـــــه ی ایوانِ شمــــــا مهـــــروزان

هـــرچه یاءس اســـت به یک دیدنتــان برباد است

از گلِ مهــــــرِ شمـــــا خــــاطــره هـــا دریاد است

گفتــــــه شــــد از پـــدران با پســـــران تا امـــــروز

هـــــرکسی بســـت دخیـــلی به شما از سر سوز

دسـت خالی کـه نه، با دســــتِ پـراز یاری رفــــت

مشکلـــش حــل شـــدو با بارِ سبکبـــاری رفـــــت

صبحگاهـان که به رودِ تو طـــراوت جــــــــاریســـت

چاره ی درد فقـــط یک نگــــه از تو ، کــافیســـــت

بـرکــــــتِ داده ی از ســــویِ خــــدا بر شهــــــری

تو همـــــان کــــوهِ بلنــــدی که زِ پستی قـهـــــری

هــــــرکــه دستــــش بــه تـو و دامـــــن تـو آویـــزد

هـــــرچـــه خیــراست زِ دســــــت تو به پایش ریزد

آمــدی، شــــد دگـــر از عـــرش به مـــا آمــدو شـد

از همیـــــن رو همـــه ی شــــرّو بلا از مــــا شــــد

هـــــرکــه آویـخـت به کُنــــــجِ درو دیــوارِ شمــــــــا

دیــد از بخشــشِ دستــــانِ شمـــــا ،معجــزه هـــا

طـوطیـــا خـــاکِ رهِ توســـت که بر دیده کشیـــــم

انتـــظارِ فـــــرج از حضــــــــرتِ نــادیــده کشیــــــم

از شمیــــمِ خـــوشِ پیمــــانه ی مهــــدی مستیـم

منتظــــــــــر بر نگهـــــــی از طـــرفِ او هستیــــــم.

احمدیزدانی
(کوتوال)

۱۸ توصیه برای کاهش مضرات امواج موبایل

هم اکنون در جهان حدود ۲/۵ میلیارد نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و این آمار در آمریکا فقط به ۲۲۰ میلیون نفر می‌رسد. حال تصور کنید که ما در چه دنیایی از امواج تلفن‌های همراه زندگی می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از جام جام انلاین، میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج متفاوت است ولی به طور معمول بیش از ۷۰ درصد امواج به‌وسیله بافت جمجمه و مغز جذب می‌شود و به شکل انرژی حرارتی درمی‌آید.

اگرچه عوامل گوناگونی از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و میزان فرکانس در جذب امواج موثرند اما اثر زیان بار صحبت بی‌وقفه با تلفن‌های همراه آشکار و بدیهی است.

حتما شما هم نمی‌خواهید با صحبت‌های طولانی با تلفن همراه تحت تاثیر امواج خطرناک این تلفن‌ها قرار بگیرید. در این صورت چون نمی‌شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، باید بدانید که چگونه می‌توانید این آثار زیان بار را ضمن استفاده از تلفن همراهتان کاهش دهید.

تلفن همراه

۱٫مدت زمان مکالمه‌تان را کاهش دهید:

بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراهتان را کاهش دهید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می‌گیرد.

۲٫کودکان فقط در مواقع ضروری:

این به‌هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند چون مغز کودکان در حال رشد است و اثر امواج تلفن همراه بر آن بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضروری با تلفن‌همراه خود صحبت نکنند.

۳٫تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمر بندتان قرار ندهید:

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید چون بافت‌های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت‌های سر و صورت، اشعه‌های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می‌بینند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌دهند تعداد اسپرم‌هایشان ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

تلفن همراه

۴٫اول بگذارید ارتباط برقرار شود:

اگر شما از هدست یا گوشی استفاده نمی‌کنید وقتی شماره می‌گیرید اجازه دهید اول تلفن همراهتان وصل و ارتباط با طرف مقابل برقرار شود سپس آن را روی گوشتان قرار دهید در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می‌گیرید. شما می‌توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراهتان ببینید.

۵٫تلفن همراهتان را داخل پوشش‌های فلزی و محفظه‌های دربسته فلزی قرار ندهید:

برای موبایلتان پوشش‌های فلزی نخرید و آن را درون بسته‌های فلزی دربسته قرار ندهید. این محفظه‌های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می‌آیند تشدید می‌کنند.

۶٫تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین‌ تر (جذب کمتر اشعه برای بدن) بخرید:

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به‌‌طور‌معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می‌شود و نشان می‌دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می‌شود. هرچه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین‌ تر باشد آن گوشی ایمن‌ تر است و بیشتر شما را از آثار مخرب اشعه‌های تلفن همراه مصون نگه می‌دارد.۷٫از هدست استفاده کنید:

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوشتان قرار داده‌اید مغز شما را نشانه نروند باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوشتان از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می‌شود امواج تلفن‌همراه به سمت مغز شما نیایند و فقط بتوانید با هندزفری مکالمه خودتان را انجام دهید.

۸٫از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید:

یک راه آسان دیگر برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه این است که هنگام صحبت کردن با آن، اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می‌توانید تلفن همراه را دورتر از بدنتان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

٫از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید:

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می‌کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می‌توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه‌های مضر قرار می‌گیرید خوب است از مکمل‌های آنتی‌اکسیدان‌در غذاهای روزانه تان استفاده کنید.

۱۰٫ جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید:سعی کنید جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید. مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می‌دهد. این کار موجب می‌شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از برق بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.url

۱۱٫ موبایل در منزل:

بهتر است موبایل در در هنگام خواب دور از محل استراحت قرارگرفته و یا بر روی شماره ثابت دایورت شود همچنین حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم، فشار خون بالاو یا حالت گُر گرفتگی،اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب،استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار داشته وبهتر است نسبت به شناسایی و اندازه گیری میزان شدت امواج الکترومغناطیس اقدام و در صورت وجود امواج آلوده بالا اقدام به رفع موج آلوده یا ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج نمود

۱۲٫ موبایل و خانمهای باردار:

امواج بالای موبایل آسیب جدی به سلولهای در حال شکل گیری و دی ان ای وارد می نماید بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری موبایل را از خود دور نگه داشته خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد و در ایام بارداری در مناطق کم موج شهری بوده و یا از لباسهای محافظ ضد امواج برای خانم های باردار استفاده نمایند

۱۳٫ موبایل و بیماری های خاص:

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلولهای ضعیف گذاشته و می تواند در رشد توسعه بیماری و طولانی شدن زمان درمان تاثیر گذاشته وبهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند

۱۴٫ موبایل در بیمارستان:

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم‌های وایرلس از فواصل نزدیک می‌تواند روی آنها تأثیرگذارد.

تلفن همراه در فاصله ۵ سانتی‌متری از دستگاه تنفس مصنوعی، می‌تواند این وسیله را از کار بیندازد و همچنین در فاصله کمتر از یک متر می‌تواند مشکل جدی در اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد کند همچنین بر روی دستگاه الکتروکاردیوگراف (نوار قلب) می‌تواند تداخلات پارازیتی در رسم نمودار ایجاد کرده و در تشخیص پزشک اختلال ایجاد کند و اگر این امواج قوی باشد باعث اشتباهاتی در نمایش آسیستول که نمایشگر ویژگی‌های قلب بیمار است، می‌شود و پمپ‌های خودکار تزریق ممکن است با در معرض قرار گرفتن امواج تلفن همراه قطع شوند و یا حرکتی برعکس داشته باشند به طوری که امکان دارد به جای این که خون تزریق شود، از بدن بیمار خون خارج شود و خطرات جدی را برای بیمار ایجاد کند و همچنین در ضربان‌سازها هم می‌توانند پالس‌های غلط در قلب ایجاد شود و برای بیمار خطر داشته باشند.

۱۵٫ موبایل در پمپ بنزین:

امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می توانند با برخورد به اشیاء فلزی حالت جرقه ایجاد نمایند موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند

۱۶٫ محل قرارگیری موبایل:

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلند مدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد بهتر است موبایل با فاصله از بدن قرار گرفته و با اعضاء اصلی بدن نظیر قلب ، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارتهای اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنان گردد.

۱۷٫ موبایل و اتصال به اینترنت:خطرات تلفن همراه

اتصال به اینترنت موبایل ،امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند بهتر است در موارد ضروری از اینترنت آن استفاده شده و بعد از استفاده در حالت خاموش قرارگرفته و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده گردد

۱۸٫ موبایل در وسیله نقلیه:

جهت برقراری ارتباط موبایل در حال حرکت به دلیل نوسانات میزان شدت امواج نیاز به ارسال و دریافت امواج بیشتری بوده و امواج موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید نموده همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو امواج در داخل خودرو محبوث و حالت انعکاسی پیدا نموده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج و آسیب به بدن می گردند همچنین استفاده طولانی مدت موبایل در حال رانندگی می تواند باعث بروز سردرد و سرگیجه نموده و باعث اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده گرددخطرات تلفن همراهخطرات تلفن همراه

درد گردن

اسانس گل محمدی فیروزکوه مرغوب تر از اسانس قمصر کاشان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه گفت: مراجع ذی صلاح استاندارد کشور اسانس گل محمدی فیروزکوه را مرغوب ترین و با کیفیت ترین اسانس گل محمدی کشور و حتی بالاتر از اسانس قمصر کاشان معرفی کرده اند. به گزارش دیمه نیوز، مسعود ایلکا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه عصر دوشنبه در نخستین مراسم گلاب گیری صنعتی […]

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه گفت: مراجع ذی صلاح استاندارد کشور اسانس گل محمدی فیروزکوه را مرغوب ترین و با کیفیت ترین اسانس گل محمدی کشور و حتی بالاتر از اسانس قمصر کاشان معرفی کرده اند.

DSCF6079

به گزارش دیمه نیوز، مسعود ایلکا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه عصر دوشنبه در نخستین مراسم گلاب گیری صنعتی شهرستان فیروزکوه در محل شرکت کشت و صنعت باریجه روستای اندریه اظهار داشت: هر لیتر اسانس محصول گل محمدی هم اینک در بازار ۶۰۰ میلیون ریال ارزش دارد که به همین دلیل طلای مایع نامگذاری می شود.

وی تاکید کرد: مراجع ذی صلاح استاندارد کشور با تایید خلوص ۴۰ تا ۴۵ درصدی اسانس گل محمدی فیروزکوه، آن را مرغوب ترین و با کیفیت ترین اسانس گل محمدی کشور و حتی بالاتر از گلاب قمصر کاشان معرفی کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: این مهم به دو دلیل ارتفاع بالای شهرستان و همچنین اختلاف ۱۰ تا ۱۵ درجه ای دمای شبانه روز شهرستان حاصل شده است.

وی گفت: به دلیل مواجهه با بحران کم آبی در سطح کشور و شهرستان به دنبال فرهنگ سازی و نهادینه کردن کشت گیاهان با نیاز آبی کم هستیم.

ایلکا افزود: با اصلاح الگوی کشت در منطقه بخصوص کاشت گیاه گل محمدی می توانیم شاهد اقتصادی کردن تولید کشاورزی و مهاجرت معکوس به روستاها باشیم.

وی گفت: این محصول دارای میانگین راندمان تولید سه تا چهار تن در هکتار است که در هر تن شش هزار لیتر گلاب می دهد.

این مسئول اظهار امیدواری کرد؛ با وجود شرایط پیشگفته و برنامه ریزی مناسب بتوان شهرستان فیروزکوه را به قطب تولید گل محمدی باکیفیت در کشور تبدیل کرد.

DSCF6077

پایان خبر/

جذابیت های زندگی نامه شهید چمران در لبنان

دکتر مصطفی چمران در سال 1311 در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد.

تحصیـلات:

وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشتة الکترومکانیک فارغ‏التحصیل شد و یک‏سال به تدریس در دانشکدة‌ فنی پرداخت.وی در همة دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد و پس از تحقیقات‏علمی در جمع معروف‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریکا برکلی- با ممتازترین درجة علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.


فعـالیت‏های اجتماعی
:

از 15سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‏الله طالقانی، در مسجد هدایت، و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می‏کرد و از اولین اعضاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران دکتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت‏نفت شرکت داشت و از عناصر پرتلاش در پاسداری از نهضت‏ملی ایران در کشمکش‏های مرگ و حیات این دوره بود. بعد از کودتای ننگین 28 مرداد و سقوط حکومت دکتر مصدق،‌ به نهضت مقاومت ملی ایران پیوست و سخت‏ترین مبارزه‏ها و مسئولیت‏های او علیه استبداد و استعمار شروع شد و تا زمان مهاجرت از ایران، بدون خستگی و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید و خطرناک‏ترین مأموریت‏ها را در سخت‏‏ترین شرایط با پیروزی به انجام رسانید.در امریکا، با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین‏بار انجمن اسلامی دانشجویان امریکا را پایه‏ریزی کرد و از مؤسسین انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در امریکا به شمار می‏رفت که به دلیل این فعالیت‏ها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع می‏شود. پس از قیام خونین 15 خرداد سال 1342 و سرکوب ظاهری مبارزات مردم مسلمان به رهبری امام‏خمینی(ره) دست به اقدامی جسورانه و سرنوشت‏ساز می‏زند و همه پل‏ها را پشت‏سر خود خراب می‏کند و به همراه بعضی از دوستان مؤمن و هم‏فکر، رهسپار مصر می‏شود و مدت دو سال، در زمان عبدالناصر،‌ سخت‏ترین دوره‏های چریکی و جنگ‏های پارتیزانی را می‏آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته می‏شود و فوراً مسئولیت تعلیم چریکی مبارزان ایرانی به عهدة او گذارده می‏شود.

به علت برخورداری از بینش عمیق مذهبی، از ملی‏گرایی ورای اسلام گریزان بود و وقتی در مصر مشاهده کرد که جریان ناسیونالیسم عربی باعث تفرقة مسلمین می‏شود، به جمال عبدالناصر اعتراض کرد و ناصر ضمن پذیرش این اعتراض گفت که جریان ناسیونالیسم عربی آنقدر قوی است که نمی‏توان به راحتی با آن مقابله کرد و با تأسف تأکید می‏کند که مات هنوز نمی‏دانیم که بیشتر این تحریکات از ناحیة دشمن و برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است. به دنبال آن، به چمران و یارانش اجازه می‏دهد که در مصر نظرات خود را بیان کنند.

در لبنـان:

بعد از وفات عبدالناصر، ایجاد پایگاه چریکی مستقل، برای تعلیم مبارزان ایرانی، ضرورت پیدا می‏کند و لذا دکتر چمران رهسپار لبنان می‏شود تا چنین پایگاهی را تأسیس کند.او به کمک امام موسی‏صدر، رهبر شیعیان لبنان، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمان «امل» را براساس اصول و مبانی اسلامی پی‏ریزی نموده که در میان توطئه‏ها و دشمنی‏های چپ و راست، با تکیه بر ایمان به خدا و با اسلحة شهادت، خط راستین اسلام انقلابی را پیاده می‏کند و علی‏گونه در معرکه‏های مرگ و حیات به آغوش گرداب خطر فرو می‏رود و در طوفان‏های سهمناک سرنوشت، حسین‏وار به استقبال شهادت می‏تازد و پرچم خونین تشیع را در برابر جبارترین ستم‏گران روزگار، صهیونیزم اشغال‏گر و هم‏دستان خونخوار آنها، راست‏گرایان «فالانژ»، به اهتزاز درمی‏آورد و از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله‏های بلند کوه‏های جبل‏عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانی‏ها به یادگار گذاشته؛ در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته و شرح این مبارزات افتخارآمیز با قلمی سرخ و به شهادت خون پاک شهدای لبنان، بر کف خیابان‏های داغ و بر دامنة کوه‏های مرزی اسرائیل برای ابد ثبت گردیده است.